Praksis

Pyjamas-yoga

Jeg bliver hentet hver morgen kl 6.45 for at køre på arbejde, så morgenyoga er ikke det, der er allermest tid til i mit snooze-glade sind. Men i morges var jeg overraskende frisk (måske en kombi af yoga dagen inden og en dejlig ferie), så jeg fik lige lavet 10 min. Her er hvad jeg nåede på de 10 min:

Først en blid hofteåbner, hvor jeg ligger ned med hænderne om det ene ben, mens det andet presses ind mod kroppen. 5-7 dybe vejrtrækninger på hver side.

Y0ga040110 006_web

En lidt hårdere hofteåbner med den ene fod over det andet bens knæ. 5-7 dybe vejrtrækninger på hver side.

Y0ga040110 001_web

Så den sidste hofteåbner, hvor det ene ben er strakt bagud (det kom ikke lige helt med på billedet). 5-7 dybe vejrtrækninger på hver side:

Y0ga040110 005_web

Og til sidst en øvelse for “the core” – muskulaturen inde i torso, i mave og ryg. MEGET nyttigt for én med en rygrad som en regnorm. Sådan en som mig… Her kom fødderne heller ikke med, men de skal være med tæerne i gulvet og fodfladen vinkelret på underbenet:

Y0ga040110 007_web

Billederne er ikke fra i morges, for det bedste ved disse øvelser er, at de med fordel kan laves i nattøj og morgenhår… Det må I se en anden dag 🙂

Previous Post Next Post

5 Comments

  • Reply Det Lille Spørgsmål 05/01/2010 at 12:05

    Endnu en gang inspirerende – 10 minutter, det kan jeg også nå om morgenen inden den lille tyran skal vækkes – og lige præcis hofteåbnerne ved jeg, at jeg virkelig har brug for:)

    Kh
    Lykke

    • Reply Birgitte 06/01/2010 at 10:34

      Super glad for at du kan bruge det! Jeg idébrygger lige nu på at lave nogle flere variationer, så der er lidt forskellige morgenprogrammer at vælge imellem. Så bliv ved med at følge med 🙂

  • Reply karen P 06/01/2010 at 11:18

    Jeg så lige en henvisning til din blog fra Julia Lahmes og blev så glad, så glad. Jeg ELSKER selv yoga og dyrker det dagligt, så jeg glæder mig til at læse med her hos dig.
    Kh. Karen P (www.loveyounista.com)

  • Reply Min yoga passion » Blog Archive » En halv times lørdagsyoga 27/02/2010 at 16:51

    […] lavede jeg mine øvelser til at åbne hofterne og så et stille øjeblik i Padmasana (Lotus – men skrædderstilling er […]

  • Reply Luk ned og åbn op | Birgittes yoga 28/10/2010 at 22:28

    […] af mine ashtanga rutiner med nogle dybe, lange yinyoga stræk, som jeg har præsenteret herinde tidligere. Det er hofteåbnende stillinger, som er meget kraftfulde for mine ikke-så-åbne hofter. […]

  • Leave a Reply