Ikke kategoriseret

Den vigtigste gravidyogastiling #1

Jeg har endelig mine gravidyogabilleder klar! De er taget i uge 24 og det føles allerede helt underligt, at den mave nu er væk og er blevet til Cecilie i mine arme.

Den første yogastilling jeg vil dele, er i mine øjne den vigtigste for gravide. Heldigvis også en af de nemmeste at udføre 😉 det er nemlig Savasana:

Det vigtigste som gravid er at slappe af, og selvom den fysiske stilling er nemt, så kan det alligevel være svært. Især for mange af os yoginier, som er vant til en fysisk yogapraksis og den velbehag, selvsikkerhed og fysiske følelse den giver. Så det, at give slip på den fysiske intensitet og erstatte en del af den med Savasana kan i sig selv være svært. Det er også for mange yoginier en gradvis ændring, hvor graviditetens progression naturligt justerer den fysiske praksis.

Her kommer en beskrivelse af stillingen, som med fordel kan udføres, selvom man ikke er gravid (skulle hilse og sige, at det også er en genial efterfødselsstilling). Og min mand har proklameret, at det er hans yndlingsstilling.

Gravidyoga stilling #1

Savasana

Læg dig på ryggen (efter uge 30 eller når det føles behageligt lig på højre side i stedet). Lig på en yogamåtte, evt 2, hvis underlaget føles hårdt. Hav en lille pude eller en klods under hovedet. Læg en pølle eller 2 puder under knæhaserne med fødderne i en hoftebreddes afstand og lad knæene falde ud til hver side.

Luk øjnene og træk vejret ind gennem næsen og ånd ud dybt, gerne med et suk, et par gange. Træk herefter vejret gennem næsen (med mindre det gør dig stakåndet, så fortsætter du med udånding gennem munden). Mærk hele kroppen og fokuser på at slappe af i hver eneste kropsdel, fra toppen af hovedet og helt ned i tæerne. Sæt evt et stille stykke musik på imens, hvis det kan hjælpe afspændingen på vej.

Længde: fra 2 minutter til 2 timer, alt afhængig af din tid. Hvis du falder i søvn er det helt ok – så er det nok fordi du trænger til det! 🙂

Previous Post Next Post

No Comments

Leave a Reply