Browsing Category

Efterfødselsyoga

Efterfødselsyoga, Hverdag

Yoga styrkeøvelser

Hm, ved egentlig ikke, om man kalde disse øvelser for yogaøvelser. Men det er øvelser, jeg laver i forlængelse af min yoga praksis for at give min krop styrke. Og det er der behov for efter den der graviditet/fødsel/amning/barsel/jobopstarts periode på halvandet år. Hej slatne krop.

Men disse to er vidunderlige core-øvelser, for kroppens midtermuskulatur, og det er nødvendigt for én som mig, der har en regnorms ryggrad (kun bogstaveligt, ikke overført).

1. Flex tæerne og stem tæer og trædepuder i gulvet. Skub hælene tilbage, hav skuldrene over albuerne, løft brystbenet ind mod rygsøjlen og hold rod- og mavelås. 8 x 3 vejrtrækninger.


2. Skulder over albue, balancer på ydersiden af nederste fod, løft øverste arm og kig i dens retnign. 8 x 3 vejrtrækninger. På hver side.

Efterfødselsyoga

Genvind dit rum

Det der med at få barn betyder, at man mister sit personlige rum. Fuldstændigt. Nok især hvis man ammer, men bare det at løfte og holde sit barn hele tiden, det fjerner alt, der hedder intimsfære. Heldigvis er det også vildt dejligt, bekræftende og livsbekræftende, men det kan være hårdt for kroppen; og også lidt for tålmodigheden, når fx pylret febersygt barn kun vil ligge op ad én dagen lang.

En af de bedste yogastillinger for mig er denne herunder. Det med at åbne skuldrene og løfte og strække armen bagud er den diamentralt modsatte følelse af tyngden af et barn på armen. Og man kan ubesværet fylde hele overkroppen med luft og frigive sin vejrtrækning. Og benpositionen giver et behageligt stræk over hoften. Men man kan også sidde i skrædderstilling, hvis det fx er for hårdt ved knæene.