Browsing Category

Gravidyoga

Gravidyoga

Attention gravide: Så er der undervisning!

SÅ! Nu starter jeg et gravidyoga hold i Aarhus. Endelig – jeg glæder mig! Så hvis du er gravid eller kender nogen der er, så skynd dig at tilmelde dig. Læs mere her.

Gravid yoga er for alle niveauer, så uanset om du er nybegynder eller erfaren yogi, så er dette kurset for dig. Du kan deltage fra 12. uge.

Undervisningen fokuserer på bevægelse, afspænding og kropsbevidsthed for dig, der er gravid. Det er fysisk og mental træning, der er tilpasset din mave og dine evt. følgevirkninger af graviditeten. Yoga kan også være til stor gavn for dig, hvis du har følgevirkninger af din graviditet, såsom kvalme, svimmelhed, rygsmerter, bækkenløsning,  udmattelse og depression. Jeg arbejder både med stillinger og øvelser, der letter dit liv som gravid, og med mentaltræning og åndedrætsøvelser, der får dig fysisk og psykisk i form til fødslen.

Gravidyoga, Yogaundervisning

Hokus pokus yoga?

Jeg har været oppe at køre siden d. 3. nov., hvor jeg holdt min anden prøve-session i gravidyoga. 7 veloplagte maver i forskellige størrelser var med, og alle var søde til at blive bagefter til evaluering og diskussion af gravidyoga-konceptet.Vi kom vidt omkring, og der kom også meget konkrete ønsker på bordet, fx “Kan du ikke lave et gravidyogahold mandag eller fredag, efter arbejde?” (Signe, jeg skal se, hvad jeg kan gøre!)

Jeg fik nogle rigtig fine ord og tanker om min undervisning med på vejen, og jeg har vendt dem mange gange i mit hoved siden. Jeg havde lavet en del om i mit program og det virkede bedre end første gang var min konklusion. Der er meget at holde styr på, for alles kroppe er forskellige, og det en gravid synes er super dejligt finder en anden måske helt umuligt.

Af de mange gode input jeg fik, er der 3 kommentarer fra mine elever, jeg særligt husker, fordi de gjorde mig helt varm af glæde:

“Din undervisning var ikke så hokus-pokus spirituel, at jeg stod af på det. Det har jeg ellers gjort tidligere andre steder. Det hjælper, at du forklarer hvorfor vi gør tingene. Så virker det ikke så hokus-pokus.”

“Jeg er vant til at lave en masse og have et højt tempo, så det har været svært for mig, at jeg pludselig skal tage den med ro og der er ting, jeg ikke må gøre lige nu. Men i dag er nok første gang jeg virkelig har mærket i min krop, at jeg er gravid.”

“Det der afspænding: Jeg tænkte, da jeg lagde mig ned, at jeg ikke kan slappe helt af, når jeg er sådan et sted som her. Men da inden du havde talt særlig længe, så var jeg gået ud som et lys, og vågnede først efter musikken var slukket.”

 

Gravidyoga

Godt begyndt

Så var det i lørdags jeg underviste i gravidyoga for første gang efter jeg har været på uddannelse i London. Det var super spændende: en rolig lørdagstemning, en gruppe virkelig søde elever med “usynlige” yogier i maverne, dækket op til alle i yogasalen og så i gang.

Jeg havde lavet et program med en blanding af stillinger, vejrtrækningsøvelser (pranayama), mudras, lidt nadayoga (lyd), og så en lang og grundig afspænding (et par stykker fik sig vist en tiltrængt lur, da vi kom dertil, det var dem vel undt!).

Jeg er allerede blevet meget klogere på, hvad min undervisning skal indeholde fremadrettet: nogle ting fungerede bare ikke, jeg vil lave rækkefølgen om, og så bliver ting, der virker som lette og hurtigt overståede på tegnebrættet, sjovt nok, ofte lidt mere omfattende irl…

Som sagt, så er der god basis for videre udvikling, og jeg fik også en god snak med pigerne bagefter om deres oplevelse af timen. Næsten alle har tilmeldt sig mit næste hold, og det er den bedste evaluering, jeg kan få.

Hvis du gerne vil lave gravidyoga i Aarhus, så sker det næste gang d. 3. nov kl. 14. Tilmeld dig på birgitte@birgittesyoga.dk

Sådan sofabordet ud aftenen før undervisningen: Be prepared.

Gravidyoga

Gravid og omvendte stillinger

Mit billede fra i går af hovedstand i 8. måned har afstedkommet et rigtig godt spørgsmål: Om man må lave omvendte stillinger, når man er gravid? Altså hovedstand, skulderstand og stillinger i samme familie.

Nogen mener, at man ikke må, enten fordi man skal skåne ligamenterne, der bærer livmoderen eller fordi, man ikke må falde med barnet i maven. Men det har jeg aldrig lært.

Det vigtige er, sådan som jeg har lært det, at man ikke begynder at øve omvendte balancestillinger i graviditeten, hvis man ikke kan dem i forvejen. Så det er IKKE som gravid, du skal forfølge en lang drøm om at lære at stå på hovedet, dum idé.  Men hvis man kan og det føles behageligt, så har jeg lært, at det er rigtig fint at gøre det.

Jeg får 2 ting ud af at lave de omvendte stillinger: Dels letter det i kroppen de steder, hvor maven ellers tynger, når man vender omvendt. Og dels hjælper det min krop til at “huske” stillingen, så jeg forhåbentlig lettere kan genfinde stabiliteten, når jeg skal lave dem igen på den anden side af graviditeten.

Og så har jeg engang hørt, at hvis barnet vender forkert i slutningen af graviditeten (underkropsstilling), så kan man nogle gange få det til at vende sig ved at stå i hovedstand. Men måske er det en ammestuehistorie.

Skulderstand i 8. måned:

Urdhva Padmasana: