Browsing Category

Vejrtrækning

Praksis, Pranayama, Vejrtrækning, Yoga workshops

En skøn yogauge

Jeg må indrømme, at jeg det sidste halve år har undladt at fokusere på meget andet end baby og amning. Det har været vidunderligt med det unikke nærvær mellem mig og min datter, men også lidt søvngængeragtigt at skulle forlade boblen. Men denne uge er det lykkes, og det er fordi det har været en fantastisk yogauge!

Hvorfor?

1. Jeg har fået lov til at anmelde en Manduka måtte, som webshoppen Goyogi.dk har været så søde at give mig. Og så viser det sig at shoppen har fysisk adresse ganske kort fra min, OG shoppen drives af den skønneste Louise, som jeg synes er super cool (ikke kun fordi hun har fundet min blog). Så anmeldelse på bloggen coming up i næste uge!

2. Jeg har været på workshop med den yogalærer, som igennem mange år står mit yogahjerte allernærest: Maria Boox. Hun har med indføling, blidhed og vid brugt 3 morgener på at “vække” min ashtanga yogapraksis til live og givet mig troen på, at det stadig er yogavejen for mig at dyrke ashtanga. Og så har hun på 2 aftensessioner åbnet mine øjne for nye Pranayama former (vejrtrækningsøvelser), som jeg glæder mig til at prøve af selv.

3. Jeg har haft en skøn yoga-onsdag med en masse dejlige mennesker i Seier Fitness. Det er et hold jeg virkelig nyder 200%!

Stay tuned, der kommer mere om det meste inden længe.

Vejrtrækning

Støvsug hovedet

“Tøm hovedet og fokuser” – det er noget du tit kan få at vide, når du laver yoga. Jeg har altid syntes at det er vildt svært at praktisere. Lidt ligeson når man bliver bedt om at tænke på ingenting, når man skal meditere. Hvordan pokker gør man det?

Jeg har, efter mange år med yoga, lært at erkende, at mine tanker er til stede i min praksis. Jeg kan godt fokusere, men kan også nogle gange opleve, at jeg har tænkt på alle mulige ting fra min hverdag hele vejen gennem de stående stillinger. Når jeg på den måde oplever, at tankerne også er andre steder end i selve stillingen, så har jeg brug for et redskab som kan sige “shhh – ti stille!” til hovedet.

Et perfekt redskab til at få hovedet til at holde kæft er vejrtrækningen. Jeg kan mærke, at hvis mit hovet er fuld af tanker, når jeg går i gang med yoga, så bliver de overdøvet, så snart jeg går i gang med at trække vejret dybt. Så bliver det vejrtrækningen der larmer i stedet for. Lidt ligesom når man tænder for støvsugeren faktisk; der bliver faktisk også helt rent bagefter. Meget effektivt.

Tænk over det næste gang, du laver yoga – eller sæt dig på gulvet med lukkede øjne (eller ude på din græsplæne, hvis du har sådan en…). Træk vejret dybt, og mærk tankerne blive støvsuget væk. Det er meget befriende.

padmasana_birgittesyoag

Litteratur, Vejrtrækning, Yoga workshops

Et varmt tip!

Først og fremmest tak til læser Sophie, som gav et tip til mit indlæg om yoga for nybegyndere om at yogaskolen på Vesterbro i Kbh også har et glimrende introforløb. Tusind tak for det!

Og nu til dagens tip: Min yogaskole her i Århus holder et vejrtrækningskursus! Og det er med Stig Åvall Severinsen, ham hvis bog “Træk vejret”  jeg tidligere har omtalt med begejstring her på bloggen. Det er d. 26. og 27. marts, og falder desværre sammen med den weekend, jeg tager til Indien. Men men, hvis nu kufferterne er pakket i god tid og arbejdsmailen kan lukkes til tiden, så kunne “snus” kurset, som er fredag aften, godt være en option. Men vil klart anbefale dette til alle, der kan! Læs om kurset og tilmeld dig her

Stig Åvall workshop

Billedet er lånt fra workshoppens hjemmeside

Ikke kategoriseret, Vejrtrækning

Mærk vejrtrækningen!

Jeg er godt i gang med bogen “Træk Vejret”, og har efterhånden læst om en del forskellige vejrtrækningsøvelser, som er mere eller mindre avancerede.

Hvis man er helt nybegynder, synes jeg, at man skal starte med noget basalt og virkningsfuldt. Hvis man trænger til at koble af, så er det godt at holde en lille pause og trække vejret dybt (en rygepause kan ikke være en erstatning, hvor fristende det end måtte være for nogen…).

Det her vil jeg anbefale, fx efter en lang arbejdsdag:
Læg dig ned på gulvet, evt på en yogamåtte, med benene bøjede. I disse kolde vinterdage sætter jeg fødderne på radiatoren, så slår man ligesom to fluer. Læg evt en hvedekornspose eller noget andet hen over øjnene. Uden at falde i søvn, that is.
Træk nu vejret dybt ned i maven, hvis du kan, og tæl roligt, så dine ind- og udåndinger er lige lange.
Lig og mærk din vejrtrækning, følg luften: Lige fra det sted i næsebordet, hvor luften rammer i indåndingen, mærk luften ned gennem svælget, halsen, og ned i lungerne.
Og mærk luften, når du udånder, hele vejen tilbage fra lungerne, gennem halsen op og ud gennem næsen.

Bliv liggende sådan for en stund, og vend fokuseret, rolig og afbalanceret tilbage til resten af din dag.

Asanas, Praksis, Vejrtrækning

Søndagspraksis

Søndag er den bedste yogadag i ugen. Åbenbart også i dag, selvom jeg har haft ferie den sidste halvanden uge, og man derfor kunne argumentere for, at det nærmest har været søndag hver dag…

Garbha Pindasana

Men jeg havde rigtig god energi i dag. Måske er det en slags panik før lukketid, fordi ferien slutter fra i morgen. Når det kommer til yoga gør det mig nu ikke så meget, for det betyder også, at yogaskolen slutter sin ferie, og der trænger jeg til at komme ned. Det er både godt og skidt at træne herhjemme. Godt, fordi det er fleksibelt, og fordi det kan være lettere at undgå at blive distraheret – for det er umuligt ikke at lægge mærke til, hvad der foregår i et undervisningslokale. Men det er også skidt, hvis man som mig vænner sig til energien og det fælles fokus, der er i undervisningslokalet. I de sidste dages praksis herhjemme, har mine tanker været alle mulige andre steder. Og det er noget skidt, for det er lige præcis meningen, at tankerne kun skal fokusere på det, der sker på måtten: Stillinger og vejrtrækning.

Jeg prøvede at kompensere for dette ved at afslutte dagens praksis med vejrtrækningsøvelser med vejrholdninger, som Stig Åvall også skriver en masse godt om i min nye yndlingsbog. Det var ret vellykket. Må se, om jeg kan gå lidt mere i dybden med det. Hvis ikke det var for en iboende vandskræk, kan jeg blive helt fristet af fridykningsdisciplinen, som er forfatterens speciale… 

Billedet er Garbha Pindasana, en stilling, der ligesom andre stillinger med hel eller halv lotus er med til at massere de indre organer og stimulere fordøjelsen. Virkelig sundt.

Litteratur, Vejrtrækning

Ønsker der går i opfyldelse

Jeg har fået nogle rigtig dejlige julegaver i går! Og især én ting fra min ønskeseddel har tydeligvis inspireret flere søde gavegivere:

Træk vejret_Stig Åvall Severinsen

Hele 3 stk af Stig Åvall Severinsens spændende bog “Træk Vejret” blev det til! Glæder mig helt vildt til at læse den. For selvom den er pakket ind i den berømte fridykkers action-spækkede aura, så er den, når man åbner den, en vaskeægte yogabog!

Jeg er ikke rigtig startet på den endnu, men vil lige dele begyndelsen af forordet med jer, fordi det er så rammende (og fordi et ægte julecitat passer sig så fint her i juletiden):

“Da formede Gud Herren mennesket af jord og blæste livsånde i hans næsebor, så mennesket blev et levende væsen” (1. mosebog, 2,7)

“Dit liv leves mellem to åndedrag, din første indånding og din sidste udånding.”

Smukt!

Vejrtrækning

Vejtrækning

Jeg må have glemt at trække vejret rigtigt den dag, hvor jeg lavede kategorier her på bloggen og kaldte den ene for “vejtrækning”. Pointen er ikke overraskende, at vigtigheden er at trække vejret korrekt aldrig må underkendes!

Mange trækker kun vejret overfladisk eller for hurtigt. Det skulle være rigtig usundt, for det er først, når man tager dybe vejrtrækninger helt ned i maven, at man får kontakt med sine følelser. Spørg mig ikke hvordan det er forbundet, men mærk selv resultatet af den fysiske og mentale ro du får af at tage dybe vejrtrækninger, helt dybt ned i maven. Fandt lige dette fine citat i bogen fra i går “1001 pearls of yoga wisdom”:

5 “Yoga philosophy teaches that we are allocated only a certain number of breaths between our first inhalation at birth and our last exhalation at death. So the more slowly you draw each breath, the longer – and calmer – you will live”